Training ‘Omgaan met verzuim binnen de kinderopvang’

In de training ‘ Omgaan met verzuim binnen de kinderopvang’ komen alle facetten die belangrijk zijn rondom verzuim aan de orde. De training biedt handvatten over hoe je verzuim kunt voorkomen. En de training helpt je, daar waar verzuim al in werking is getreden, om op de juiste manier te handelen en je te houden aan de wet en regelgeving.

Naast dat we de theorie opfrissen besteden we ook een groot gedeelte van de dag aan de praktijk. Denk hierbij aan het opfrissen van je gesprekstechnieken en het inbrengen van eigen casussen uit de praktijk, waar je hulp bij kunt gebruiken.

De training is bedoeld voor leidinggevenden binnen de kinderopvang en wordt incompany aangeboden voor zes tot tien deelnemers.

De training wordt gegeven in één dag van 9.00 tot 16.00 uur. Diverse onderwerpen komen binnen deze training aan bod.

Theorie wordt afgewisseld met interactieve onderdelen, rollenspel en tips voor gesprekstechnieken en het is mogelijk eigen casuïstiek van jouw kinderopvang in te brengen. Deze casuïstiek kan dan gebruikt worden binnen het rollenspel en gebruiken we om jouw organisatie verder te helpen bij moeilijke trajecten.

Hieronder een korte weergave van de onderwerpen per dag.

  • inleiding wet verbetering poortwachter (WvP)
  • wat is het doel van de WvP?
  • schema WvP verplichtingen van werkgever en werknemer bij kort en langdurig verzuim
  • rol van de verschillende betrokkenen bij verzuim
  • bijzondere situaties zoals vangnet, zwangerschap gerelateerd verzuim, samengesteld verzuim, no-risk polis
  • re-integratie 1e en 2e spoor  – wat is de rol van de leidinggevenden hierin
  • deskundigenoordelen – wat moet je als leidinggevende hierover weten
  • stagnatie –  hoe hou je de regie in samenwerking met HR adviseur
  • gesprekstechnieken, hoe ga je een gesprek aan in de volgende situaties: frequent verzuim en ongewenst gedrag
  • hoe kun je verzuim voorkomen? hoe kan je het gesprek in gaan ten behoeve van verzuim preventie
  • inbreng casuïstiek vanuit jouw organisatie
  • rollenspel op basis van de casuïstiek

Uiteraard is er aan het eind van de dag ook nog de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

  • kosten voor deze training bedragen 495 euro p.p. excl. BTW
  • het aantal deelnemers ligt per training tussen de zes en tien, dus er is veel ruimte voor persoonlijke aandacht en casuïstiek

Interesse of nog vragen?

Meer weten over deze incompany training of direct een offerte ontvangen? Of heb je interesse in een van onze andere trainingen? Zoals bijvoorbeeld de training kwaliteit en bedrijfsvoering in de kinderopvang? Mail Jessica@kekz.nl of bel naar 070-2055768

De trainers Petra Litjens & Jessica Fuchs

Petra is een ervaren verzuimspecialist. Zij heeft de studie Sociaal juridische dienstverlening gevolgd en is toen begonnen als claimbeoordelaar bij Het GAK en Cadans, deze organisaties vormden later met nog drie uvi’s het UWV.

Al snel verbaasde Petra zich over hoeveel ‘onrust’ er was in de arbeidsrelatie tussen werkgever en medewerker omdat ze zo weinig kennis hadden van het Sociaal stelsel en hun rechten en plichten in Nederland. Dit motiveerde haar om zich verder te ontwikkelen op het gebied van Arbeidsrecht, Sociale Wet- en Regelgeving, duurzame inzetbaarheid en de communicatie tussen werkgever en medewerker. Hierdoor werd ze geregistreerd bedrijfskundig adviseur Sociale zekerheid.

Haar opgedane kennis zet ze in als mediator en coach / trainer voor zowel werkgever als medewerker. Dit doet ze nu al een flink aantal jaren, bij verschillende organisaties en voor verschillende individuen. Ook binnen de kinderopvang heeft ze haar expertise al een paar keer in mogen zetten.

Petra wil graag haar kennis, kunde en ervaring inzetten om de wereld van verzuim een stuk prettiger te maken. vanuit haar passie voor het vak geeft ze graag handvatten aan iedereen die op zijn manier te maken heeft met verzuim.

Zij stelt zichzelf vaak de volgende vraag: “Hoe draag ik mijn steentje bij aan deze maatschappij om bewustwording te creëren bij werkgevers en medewerkers op het gebied van verzuim met alles wat daarbij komt kijken”

Deze training is een van de middelen die bijdraagt aan dit doel en Petra is daarom ook zeer enthousiast om deze training te geven.

Jessica Fuchs is marketing en communicatie medewerker bij KEKZ. Deze creatieveling heeft, naast haar ervaring binnen de kinderopvang, ruim vijftien jaar ervaring op het gebied van het organiseren van voorstellingen en evenementen binnen de culturele sector. Voor KEKZ verzorgt ze alle externe communicatie, inclusief social media en de website, en organiseert ze evenementen. Dat doet ze ook voor klanten die ondersteuning nodig hebben op het gebied van marketing en communicatie.

Verder geeft ze trainingen, onder andere op het gebied van klantgericht werken, en ondersteunt ze Marieke bij het uitvoeren verschillende projecten, waaronder roosterinventarisaties. Jessica is een echte doener, die niet bang is om haar mening te geven over het proces en die graag out of the box meedenkt in oplossingen.

Voor deze training zal zij zich vooral richten op bespreken van de casuïstiek en haar ervaring als actrice inzetten voor de rollenspelen.

Ze is een echte doener, die niet bang is om haar mening te geven over het proces en die graag out of the box mee denkt in oplossingen. Ze werkt zelfstandig en is graag creatief bezig. Door haar jarenlange ervaring als theaterregisseur en actrice is ze een echte beelddenker en dat komt van pas in de communicatie, met name op social media en bij het maken van video’s. En uiteraard ook bij het geven van trainingen.